Monday 17 June 2013

Tabiat tak sihat di musim peperiksaan!

Harini rasanya nak tulis Bahasa Melayu pulak.

Exam haritu dah habis, dah lama dah. Study lah jugak sikit-sikit, nak cover balik carry mark yang rendah-rendah tu, janji lepas sudahlah kali ni. Walaupon mula-mula ingat nak naikkan gred, tinggal mimpi jelah.

Aku nak kata aku orang famous, memang tak. Aku nak kata aku orang pandai, lagi-lagi lah tidak! Aku nak kata aku mesra ala, insyaAllah. Aku cakap macam ni sebab tiap-tiap kali musim exam, mesti ja ada orang hantar  mesej kat aku, "Confuse, jom study sama-sama". "Confuse, jom buat study group" "Confuse, aku nak g bilik kau ni nak suroh kau ajarkan."

Aduuhhhh. Serius aku cakap, aku tak pandai, kenapa korang asyik ajak aku study sama-sama ni. Jadi, aku selalu tolak pelawaan kawan-kawan aku kalau bab nak study sama-sama. Bukannya aku tak nak study dengan dorang, atau aku tak study langsung, tapi masalahnya aku ni jenis yang duduk sorang-sorang. Buat kerja sorang-sorang, study sorang-sorang, bagi aku macam tu lebih senang, baca ape pon masuk.


Nak diceritakan betapa teruknya penyakit forever alone aku ni, sebelum exam aku tak akan pergi awal ke dewan exam. Aku sama ada keluar lambat atau keluar sangat awal dan carik tempat yang terpencil. Biasanya kelas-kelas kosong atau duduk ja dalam kereta. Aku kalau boleh nak mengelak dari jumpa orang sebelum masuk dewan exam. Budak-budak Malaysia bukan tak tahu, sebelum masuk dewan mesti nak sembang apa yang dorang baca, apa yang dorang tak baca lah. Rimas ooooo aku. Lagi satu sebab, kadang-kadang bila dengar dorang sembang apa yang dorang baca, aku jadi takut sebab kaau aku tak tahu, dah sah-sah aku tak baca atau tak faham. Mula la nak menggeletar ada lagi yg tak habis baca.

Ada beberapa kali, sebab aku jenis yang tak tido malam, exam pulak pukul 9 pagi, jadi aku berjaga sampai habis exam. Biasanya lepas subuh, aku akan terus mandi, bersiap pakai baju cantik-cantik, breakfast ape yang ada dalam bilik aku then terus ke dewan exam. Matahari pun tak sempat nak suluh jalan aku dah keluar bilik ke dewan. Tapi aku tak lah pergi dewan terus, macam aku cakap, aku akan cari kelas kosong dan duduk dalam tu, study lagi mana yang tak sempat. Atau aku akan duduk dalam kereta, baca buku dalam kereta dan kadang-kadang, sampai tertidur sekali, haha.

Memang musim exam ni aku jadi sangat pelik biasanya, menglak dari jumpa orang bila time study, tak keluar bilik beriadah. Mula la jadi putih yang tak sihat, pucat, sebabnya tak kena cahaya matahari langsung. Keluar makan sekejap je, tak sempat pon nak rasa cahaya matahari kat kulit.

Itulah kehidupan aku bila masa-masa exam. Nasib baiklah exam dah habis lama. Sekarang berehat-rehat kat rumah, ternak lemak. Dalam perancangan nak cari kerja, tapi kawasan rumah aku ni, entah apa kerja yang ada. Nak jual badan tak laku, haha. Duit pulak mengalir je keluar sebab memalam selalu jugak keluar lepak mamak dengan kawan-kawan. Apa nak jadi dengan aku entahlah.

Aku rasa ni je kot nak tulis. Amboi, sekali tulis Melayu, panjang berjela. Bye, Assalamualaikum. 


2 comments:

  1. boy, ada kalanya, dudk study group adalah lebih baik.. ye, mmg betul, kalau kita dduk sorg,kita lebih senang nak hafal and faham something..

    tp,bagaimana dengan kawan2 yg lain?? mcm mana kalau dorg tak faham??mcm mana dorg nk hafal benda2 yg susah??

    jadi,di sini, aku nk bgtau je, tak salah kalau kita berkongsi ilmu.. study group tu, bukan untuk kita hafal atau kita faham mngenai subjek tu, tapi, utk kita kongsi ilmu yg kita tahu, dan serba sedikit dan mngukuhkan lagi ilmu yg kita dh sedia ada..

    jadi, buka ruang sedikit untuk kawan2..supaya dapat sama2 kongsi ilmu..bukan untuk dunia semata2 tp untuk hari2 kemudian..

    chill boy..

    *sorry,panjang lebar sket.. =)

    ReplyDelete
  2. eh eh, mana slang english awak? :P

    ReplyDelete