Tuesday 30 December 2014

The pressure

Jadi lelaki, nak pula umur semakin meningkat tua, orang mesti tanya soalan-soalan wajib.
"Tak ada calon ke?" "Kamu bila nak bernikah?"

Sekarang, I just don't have the thought of getting married. Parents belum mula tanya lagi. Ada la saudara mara yang mulut kurang insurans, kurang manisnya gatal-gatal mulut tanya. Biasalah, manusia ni kalau tak menyibuk memang tak sah.

Aku ada bincang dengan sorang kawan PLU. Dia cakap dia cemburu bila tengok kawan-kawan lain kahwin. Scroll instagram, gambar kahwin. Buka timeline Facebook, gambar kahwin. Dia nak kahwin katanya. Aku tanya kenapa. "Sebab aku kesian dekat emak aku. Kau tak kesian ke?"

Aku tergamam sekejap.

"Siapa tak kesian. Tapi getting married is something serious. For my case, I'm not going to sacrifice my life pretending I'm happy. What more, when you're married, you'll be attached to another person for your whole life. Aku tak nak rosakkan hidup orang lain pula."

Aku tahu ibu penting, Aku pun nak bagi zuriat untuk family aku, ibu aku. Tapi, itu lah...

Kadangkala tekanan dari orang sekeliling membuatkan kita melakukan perkara yang kita tak rela. This however is my current thought. Humans change. I can change my opinion as well. Let's see what future brings to me.


16 comments:

  1. Kann. Sometime kena fikir pasal hati ahli keluarga kita jugak.
    Kau tak nak try develop feeling kat perempuan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try? Bukan taknak, tapi tak terbuka lagi hati dan perasaan walaupun untuk mencuba. I'm not against women, cuma... Entah. Mungkin belum masanya lagi.

      Delete
  2. Jalan apa yang kamu pilih ...
    Saya doa kan awak tabah mengharungi nya ..
    Berkahwin ker ..atau tak berkahwin .. kedua2 nya bukan mudah saya pasti :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam abang Nu'man, mesti susah kan? Dah la dah lanjut usia. Hahaha :P

      Delete
    2. Amboi ...haha. Lanjut-lanjut pon ..tetap terhangat di pasaran k ..hehe

      Delete
  3. MauXmau nnti hg kena hdap jugak klau makbapak cmpurtngn, pe yg penting blajarlah sukakan wanita, kawin syok habag hg, jgn lupa jaga diri dr HIV

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, tak tahulah macam mana kalau parents masuk campur nanti. Tapi kalau nak ikut pattern, tak kot. Sebab kakak yang dah 26 tahun pun diorang tak tanya apa-apa pasal kahwin. Buat tak tahu je.

      HIV? InsyaAllah, saya dah lama 're-virgin'. Opps! So harap-harap risiko HIV tu berkurang dengan banyaklah. :)

      Delete
  4. tak pe.. awal lagi.. jodoh pertemuan tu kan tangan Allah.. skrg ni just focus about ur life, ur family.. kawen pon x wajib lagi bila kmu x 'teringin'.. just personal opinion hikhikhik

    ReplyDelete
  5. moga Allah buka pintu hati kamu. Inshaa Allah

    ReplyDelete
  6. hahaha..soklan yg mengerunkan bagi aku...=_=... lagi lah abg atas aku bru kawen...mase majlis abg aku aritu tu..da start da soklan maut tu kt aku...penat aku nk menjawabbbbbbbbb...damed

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha tebuan kuneng pon dah sampai usia untuk kahwin. Memanglah orang akan mula tanya. Selamat bersabar dengan soalan-soalan tu semua.

      Delete
  7. hi..im a gay woman. same questions lah, family asks about marriage but i am upfront to them that i am gay and not interested to get married to a man. anyway, i think it is unfair to use straight partners as a cover to my homosexuality. they are people with feelings too, and it is not fair that they should be married to someone who didn't really want them.

    i think we all deserve happiness the way we want it to be. it's not easy to stand for what you want, but it is also important not to be forced to do what you don't want.

    happy new year.

    ReplyDelete
  8. aku setuju klu perkahwinan xleh dipaksa. sbb kita kena paham tujuan sebenar kita berkahwin.. n bukan sbb nak ikut orang lain or nak jaga hati perasaan ahli keluarga. coz even if you're straight, kalau kahwin sbb terpaksa atau dipaksa pon akan ada effect lepas dah kahwin kan? kalau x betul2 serius la dgn perkahwinan tu.

    but sometimes, we need a little push to make a decision. cuba fikirkan kenapa Nabi Luth AS tetap suruh kaum dia berkahwin jugak dgn perempuan even waktu tu malaikat azab dah dtg untuk turunkan bala?

    kasih sayang n cinta boleh dipupuk. mungkin kita terasa macam mengkhianati pasangan masing2 pd mulanya. tapi, dgn tujuan/niat yg betul n cara pengisian hidup yg tepat, in shaa Allah akan dipermudahkan kehidupan selepas berumah tangga. lgpon golongan straight yg dah bertahun2 kahwin pon boleh bercerai kalau salah tujuan n pengisian hidup masing2.

    so, try to think about our life in every aspects and angles.

    ReplyDelete