Thursday 10 December 2015

Imam Gay

There is something going on on Twitter. An 'Imam' (religious leader for Muslims) admitted that he is gay anonymously through a LGBT twitter account which was created to to give awareness about homosexual towards the public. Hence, the title 'Imam Gay' was created by this new curator which is changed weekly. [Here the link to the twitter account]

To be honest, taklah mengejutkan yang akan ada imam gay macam ni. Aku dah pernah jumpa orang yang Islamik, religious tapi gay. Yang kahwin, apatah lagi. Tapi dalam isu ni, 'Gay' di dalam konteks aku adalah gay yang mengamalkan perbuatan seksual atau apa-apa perbuatan  yang disertakan dengan nafsu.

Kenapa aku perlu highlight kan perkara ni? Pernah dalam satu post aku, aku menyatakan pendapat aku tentang being a gay Muslim, iaitu mempunyai perasaan terhadap jantina yang sama adalah tidak salah di dalam Islam asalkan seseorang itu tidak melakukan perbuatan yang menjurus ke arah maksiat/zina. Dan this particular Imam Gay has the same stand as me. The time I realized someone has been so brave discussing this topic openly, I was excited. The public need to know this, ada pandangan lain yang putarannya 180 darjah berbeza dari yang masyarakat selalu bincangkan.

Antara perkara yang dibahaskan ialah semua ayat-ayat Quran dan Hadis hanya melarang dari melakukan PERBUATAN homoseksual. Kita semua kena bezakan antara perbuatan dan perasaan. Perbuatan adalah bila mana organ-organ tubuh badan melakukan sesuatu pekerjaan. Manakala perasaan adalah sesuatu yang abstrak, yang kita sekadar rasa. Terjadi disebabkan hormon-hormon di dalam badan. Bring me or him, the Gay Imam, verses of Quran, banyak yang cakap tentang perbuatan, but never about humans cannot love someone from the same gender.

Love is abstract, if you say that love contains lust. Than you're either lying or you're lustful even towards your parents, siblings. How can you love them with lust? No, right?

I must remind you that the Imam is practicing celibacy. Maksudnya dia TIDAK MELAKUKAN perbuatan seksual atau apa-apa perbuatan  yang disertakan dengan nafsu.

Public, ramai yang mengecam Imam tersebut kerana menggunakan gelaran Imam dan Gay di dalam konteks yang sama macam those words are oxymoron. Nope, there's nothing wrong with being an imam who practices Islam, never act on homosexual activities but likes the same gender. As I said before, hey, liking is not a sin man.

Dalam hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah diceritakan bahawa setiap kali seorang hamba berniat melakukan kejahatan, melaikat melaporkan terlebih dahulu kepada Allah SWT, “Ya Allah, hambaMu ini hendak melakukan keburukan”. Allah SWT lalu menurukan perintah, “Awasilah di ajika dia melakukannya juga, tulislah satu keburukan. Namun jika dia meninggalkannya, maka tulislah satu kebaikan lantaran dia meninggalkannya kerana Aku.”

Selagimana seseorang itu tidak melakukan sesuatu PERBUATAN yang dilarang allah, selagi itulah Malaikat tidak akan mencatat di dalam buku keburukannya. Siapala kita manusia lemah ingin menjatuhkan hukum terhadap orang lain.

Last but no least, here's a song by Hozier, Take Me To Church. Sebuah lagu yang menggambarkan perasaan dan tekanan seorang homosexual yang masih inginkan Tuhan tetapi dicemuh dimaki oleh pengikut seagamanya yang lain. Enjoy and adios.



3 comments:

  1. kannn. skang kecoh hal imam gay tu. haha. aku da banyak kali gak tulis kat dalam novel remaja , which is tak salah pun kalau nak berkasih sayang sesama jantina. tak salah nak feeling gay ke apa ke asalkan kau tak melibatkan nafsu ke apa. apa apa pun, take me to church is a great song! hahahaha

    ReplyDelete
  2. Betul tu, tak semestinya kita bila bercinta dan kasih sayang sesama jantina harus melakukan 'perbuatan' itu. Semuannya berbalik kepada diri individu bagaimana dia menjalinkan sesuatu perhubungan itu.

    ReplyDelete
  3. Masyarakat menggila dengan isu ni.
    Like seriously dah macam apa ntah.
    Tapi imam gay tu sangat sporting and bahasa dia di twitter sangat sopan berbanding golongan str8 yang mengecam dia macam orang hilang pedoman.

    ReplyDelete