Thursday 7 January 2016

Question and Answer (Q&A)

Assalamualaikum, maaf lambat nak buat post baru ni. Seperti yang dijanjikan, enjoy!

Awak ni gay ke?

Ye dik, abang gay dik. Adakah post-post blog abang ni terlalu hambar sampai orang tak tahu yang ni blog gay? Haha

Pernah couple ke? Kalau ye, dengan lelaki atau perempuan?

Virgin lagi bab-bab couple ni dik non oi! Haha couple jelah yang virgin.

Bagi yang tak tahu, aku pernah ada crush selama 5 tahun. Tapi, lepas confess, aku jarakkan diri dengan putuskan segala communication, sekarang kawan biasa balik dan alhamdulillah aku rasa aku dah move on. Rasa la.

Berapa umur Zacky?

24 (2016). Dah tua woi! *menangis*

Belajar lagi ke dah kerja?

Belajar lagi. Tapi minggu depan habis la belajar untuk seketika. Ada plan nak sambung master, tapi tak tahu lagi bila. Nak kumpul duit, bina kerjaya, pengalaman kerja dan kemudian baru sambung Master, insyaAllah.

Belajar kat mana tu awak?

Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang bertempat di Gombak. Nak tahu uni apa, pandai-pandailah cari sendiri eh. 

Apa perkara yang paling kau hargai dalam hidup kau?

Manusia cuma tahu menghargai bila kita dah kehilangan. Perkara yang aku paling paling paling hargai adalah pinjaman Allah kepada aku, Emak aku. Cliche tak?

Aku bersyukur untuk semua yang emak aku sediakan untuk aku. Kasih sayang yang beliau bagi. Makan minum yang beliau sediakan. Paling penting, pengorbanan beliau untuk anak-anak beliau.

Apa perkara yang paling kau menyesal?

Sebelum aku kehilangan emak, sumpah memang aku bukan antara orang yang bersyukur. Aku menyesal sebab aku tak tunjukkan sayangnya aku kepada emak dalam bentuk fizikal. Ertinya, aku tak cakap, "I Lap You, Emak" atau buat suprise event ke. Aku menyesal sebab aku tak dapat nak tunaikan semua janji-janji aku untuk bahagiakan emak. Nak hadiah beliau segulung ijazah, nak bawak beliau pergi melancong dan lain-lain. Ya Allah, banyaknya yang aku berjanji pada diri sendiri tapi tak mampu aku tunaikan. Terkilan yang teramat sangat.

Apa perkara yang paling kau syukuri?

Sebelum emak pergi selamanya, alhamdulillah kami sekeluarga dapat jaga emak waktu beliau sakit. Dapat bawa emak pergi pusing Cameron Highland walaupun beliau memang dah tak larat jalan. Gembira sangat bila emak cakap terima kasih, emak cakap emak seronok walaupun sekadar satu hari perjalanan. Gembira sebab sepanjang perjalanan, emak langsung tak tunjukkan yang dia sakit.

Dan dua hari sebelum emak meninggal, sebelum aku pulang ke Kota Kuala Lumpur, alhamdulillah aku dan emak saling  bermaafan. Aku bersyukur untuk semua yang terjadi tapi Ya Allah, itulah perkara yang aku paling bersyukur seumur hidup aku.

Apa perkara yang paling kau rasa tuhan sayangkan kau?

Aku dikurniakan kekuatan. Betul kata Tuhan, Dia tak akan menguji hambanya melebihi dari apa yang mereka mampu Alhamdulillah, walaupun aku ni senang nak menangis, tapi semangat aku tu bukan senang untuk dipatahkan. Agi idup agi ngelaban! 


Aku rasa tak terlambat lagi untuk aku mengucapkan 
SELAMAT TAHUN BARU 2016!

3 comments:

  1. Uia gombak eh? Btw aku ade tgk satu vid pasal program yg bdak uia buat..program call parents..sumpah sebak siot tgk video tu..hehe

    ReplyDelete
  2. hehe.. soalan2 cliche..abg lg tua kot..haha

    ReplyDelete