Friday 13 June 2014

Criteria for a major depression episode

For most of the time during a two week period, a person experiences at least five of the following criteria. He or she must experience a change from previous functioning (at least one of the first two symptoms must be present), and all but suicidality must be present nearly every day.


  • depressed mood most of the day
  • markedly diminished interest of pleasure in all or most daily activities
  • significant weight lost or unusual increase or decrease in appetite
  • insomnia or hypersomnia
  • psychomotor agitation or retardation observable by others
  • fatigue or loss of energy
  • feelings of worthlessness or excessive or inappropriate guilt
  • difficulty maintaining concentration or making decisions
  • recurrent thoughts of death or having suicidal thoughts, plans, or attempts
The symptoms are not attributable to a medical condition or use of a substance.
The symptoms cause significant distress or impairment.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sumber di atas datangnya dari buku teks Abnormal Psychology, salah satu subjek yang di ambil oleh pelajar-pelajar jurusan Psychology. Aku bukan dari jurusan ini. Mungkin takdir untuk aku terJUMPA dan terBACA fakta tentang episode kemurungan. Ya, malangnya, aku mengalami semua symptoms yang telah digariskan di dalam buku tersebut.

Walaupun simtom-simtom tersebut tidak berterusan, kekerapan ia berlaku membuatkan aku bersangka ianya adalah normal, biasa. Andaian aku ternyata salah. 

"Recurrent thoughts of death or having suicidal thoughts, plans, or attempts."

Acapkali dalam solatku, atau doa-doaku, aku memohon agar Tuhan mematikan saja jiwa berdosa ini. Mengapa perlu aku terus hidup dalam dosa ini, kerana aku tahu amat susah malah mungkin tidak untuk aku keluar dari kehidupan hina ini.

Matikanlah aku. Aku penat dengan perasaan bersalah, perasaan berdosa. Tapi tetap sukar untuk berhenti. Matikanlah aku Ya Allah. Aku tahu banyak dosaku, tapi dari aku terus hidup sebegini rupa, biarlah cuma setakat ini. Aku dah serik. Aku dah tak mahu, Ya Allah.

Itulah doaku. Aku fikir biasa sahaja untuk sentiasa berfikir begitu. Fikir mati dari hidup. Rupanya tidak.

Pernah juga aku terfikir, bertuah pesakit-pesakit kanser, pengidap-pengidap HIV, pesalah-pesalah bakal hukuman gantung, sesungguh Allah telah memberikan amaran yang nyata. Mereka telah tahu terlebih dahulu kemungkinan kematian mereka. Mereka diberi amaran. Mereka harus dan sempat untuk bertaubat. Berhenti dari dunia hina yang mungkin mereka berada di dalamnya. Masih sempat untuk berlari keluar. Tapi aku? Aku cemburu kepada mereka. Maka aku minta dimatikan sahaja.

Aku penat.


2 comments:

  1. Xd cape pon yg bleh lari dari ujian kehidupan...... knpe mati yg ko mntak.... knpe tidak ko mntk jauhkn dari kemungkaran..... ak xsuruh ko mntak buang naluri tu.... dah mmg kita bernaluri begini..... slagi ko xbuat kemgkaran..... selagi ko brsujud memohon ampun..... bukan mohon untuk mati.... selagi tu ko blom berglar hina.... Tuhan xmenilai berdasarkn rupa.... tapi melalui amalan.... jgn mudah mengalah..... jgn smpi bila nyawa sampai paras hidung.... masih belum terlambat..... sentiasa berzikir.... mohon ketenangan...... In Sya Allah.....Allah sntiasa mndgr apa jua rintihan....

    ReplyDelete
  2. This criteria is the criteria used by doctor, psychiatrist and psychologist to diagnose major depressiom disorder... please, meet a psychiatrist to help you...

    ReplyDelete